Saturday, February 23, 2013

Ayah...Mak

Assalamualaikum..

Semalam terbaca satu post kat fb..

Tapi terlupa plak dari page apa..

So, mari menangis secara berjemaah..


Kisah Benar... cerita daripada seorang Ustaz dalam kuliah beliau...
Ustaz tu cite pasal pengalaman die tgk sorang anak yg menguruskan jenazah ayahnya dr mula sampai akhir.. semasa memandikan ayahnya dia berdoa, semasa mengkafankan ayahnya dia berdoa dan semasa mengusung keranda ayahnya dia berdoa utk kesejahteraan ayahnya.. timbul ilham utk mengkatunkan cerita ustaz tu.. sama2 kita ambil iktibar.

Klik gambar untuk view besar


Ini adalah kisah benar..

Tapi telah diilustrasikan dalam bentuk komik..

Doa Si Anak semasa memandikan jenazah Ayah kesayangannya...

" Ya Allah... Semasa kecilku ayahku memandikan aku... Aku merungut... Tapi hari ini aku mandikannya, dia hanya diam tidak bersuara lagi... Ya Allah sucikanlah dosa2nya seperti sucinya dia selepas aku memandikannya..."


Doa Si Anak semasa mengkafankan jenazah Ayah kesayangannya...

" Ya Allah... Semasa kecil ayahku memakaikan aku pakaian yang baik2... Hari ini aku pakaikan ayahku dengan kain putih saja Ya Allah... Ya Allah... Indahkanlah kubur ayahku sebersih pakaian yang aku pakaikan padanya..."


Doa Si Anak semasa mengusung jenazah Ayah kesayangannya...

" Ya Allah... Semasa kecil, ayahku mengendong aku kemana yang aku mahukan... Hari ini aku mengendongnya ke perjalanan terakhirnya... Ya Allah... Permudahkanlah perjalanannya dan ampunilah dosa2nya... Selamat tinggal Abah.. Saya sayang Abah..."


Jadi, marilah kita berdoa untuk kedua ibu bapa kita




Pernah dengar lagu nih? Mesti pernah kan.. Ambik la masa walau sekejap untuk hayati lagu nih.. :-)







Sayangilah kedua ibu bapa mu.. Hilang kekasih boleh cari.. Hilang kawan masih boleh cari.. Tapi kalau hilang ibu bapa tiada ganti.. Berbuat baiklah kepada keduanya selagi mereka masih diberi kesempatan bersama mu.. Ingat, doa ibu bapa adalah doa yang paling berharga..










p/s: Saya sayang mereka berdua yang kat atas tu... (^__________^)

No comments: