Tuesday, August 12, 2014

Kawan Dan Lawan

Assalamualaikum...

Pe kabar U olls?? Sihat kot arini kan.. Harap2 sihat untuk arini, esok dan hari2 yang seterusnya.. Arini nak bercerita tentang kisah yang berlaku disini.. Not much just I got something to learn from it..

Di sini Si A kawan baik dengan Si B.. Sebab depa keja disini dah lama n banyak jugak suka duka dikongsi bersama.. Tapi sebaik mana pun kawan2 ataupun rakan sekerja.. Perasaan tak puas hati tu tetap ada.. Even walaupun itu hanyalah perkara kecik dan sekecik2nya..

Si A lebih muda, tegas dan semua orang akan dengaq cakap dia.. Sebab apa.. Tak tau lah.. Aku pun dengaq cakap dia.. Tak berani melawan pun walaupun jawatan aku lagi besaq dari dia disini.. Tapi dia lebih 'senior' sebab dia dah keja lama disini dan bos pun memang akan dengaq cakap dia.. Si B pulak beza dalam 3,4 tahun dengan Si A.. Kerja sini lagi lama dari Si B.. Tapi bukan seorang yang suka kepoh2, mengadu kat bos segala..

One day Si A dapat offer keja yang lagi bagus tapi gaji sama.. Aku cakap peluang jangan lepaskan.. Better pegi la n tempat tu lagi besaq so boleh belajaq benda baru dan dapat naik pangkat.. Dia setuju nak p.. Tapi dah nama anak kesayangan bos.. Sah2 la bos takmau lepaskan.. Siap offer gaji 3k semata2 nak dia stay disini.. Bila bos tanya.. Apa masalah nak resign.. Dia cakap:

" Semua sebab Si B.. Si B selalu takmau buat keja.. Main game saja.. Selalu buat kerja orang tertangguh.. Tak boleh kerjasama.. Tak percaya you boleh tanya Zarina (dah aku plak terlibat sepa)"

Bos cakap bos baru nak naikkan gaji depa sebab DEPA BUSY, BANYAK KERJA.. (depa ja bz, banyak keja..huh!).. Dia cakap:

" Buat apa naikkan gaji dia?? Dia tak buat kerja pun.. Main game saja banyak"

Bila situasi ni berlaku.. Aku jadi tak seronok laa.. Memang la aku pun tak suka Si B asyik main game saja.. Tapi tak payah la nak mengadu kat bos macam tu.. Sebab kau nak berenti sebab salah Si B.. So kau nak bos pecat Si B ka? Macam tu.. Apakejahat sangat.. Kau nak berenti, berenti la cara yang hensem, cantik, lawa..

Mula2 Si A cakap dia nak terima offer tu sebab nak belajar tempat baru, muda lagi so nak kaut experience banyak2.. Aku pun sokong laa.. Lagipun kerja ni yang cari dia.. Bukan dia yang cari kerja tu.. Ni dah lain.. Aci men tikam belakang.. Hangpa meja sebelah2 ja kot.. Bila dah jadi macam nih.. Tak seronok.. Macam mana nak kerja?? Ka saja tu ayat kau supaya dapat gaji lagi tinggi?? Biaq kau sorang ja naik gaji.. Orang lain naik sikit sudah.. Cenggitu ka??

Sekarang aku pun kena EXTRA CAREFUL.. Why la aku kena jumpa orang macam ni.. Scary ok.. Sekarang aku pun rasa nak blah cepat2 dari sini.. Sapa2 ada kerja kosong.. Ambik aku pelis!!!

Moral of the story.. Even kau baik gila babeng ngan kawan2 sekerja.. Do not trust so much.. Jangan rasa semua orang dengaq cakap kita.. Kita dah besaq.. Kita dah jadi mata, telinga, kaki, tangan bos.. Tapi diluar kesedaran diri.. Ramai yang mencemuh kita.. Boleh ka idup bahagia?? Bukan senang nak mintak maaf kat semua orang nanti.. Terbang jangan terlalu tinggi hingga lupa darat yang selalu dipijak.. Nanti jatuh melayang sakit mula nak salahkan darat yang tak buat apa2 tu.. 

Tu saja bebelan untuk arini.. Jumpa lagi di lain masa.. Adios!



No comments: