Wednesday, October 15, 2014

Kisah Mak...

Assalamualaikum........

Arini nak ceta kisah mak.. Tak semua orang ada mak ya.. Jadi sesapa yang ada mak tu belajaq2 la bersyukur.. Orang len menitik ayaq mata tringin nak makan masakan mak, teringin nak sembang2 ngan mak.. Hampa yang ada mak.. Dok buli dia, marah dia hari2, ada ja tak kena kat mata hampa.. Tak bek tau..

Mak saya ni garang ya ampun.. Tuhan ja tau.. Dulu zaman kecik2 selalu ja dapat habuan.. Sebut ja.. Getah paip, penampaq, penyapu.. Semua aku penah rasa.. Tapi la ni dah besaq kedabak takdak la dok kena tibai hari2..

Mak saya
Raya haji yang lepas, semua abang2 saya beraya di rumah masing2.. Jadi kat rumah kami sunyi sepi la.. Dengan hujan lebat lagi.. Mak suruh buat cucuq labu.. Sambil2 buat tu Mak dok cerita la..

Anuar dulu suka sangat cucuq labu tu.. Satu ari tu dia balik sekolah, dia cerita kat Mak "Mak.. Mak.. Tadi kat sekolah Anuar makan cucuq labu.. Sedap.. Nanti Mak buat na".. Kalo ada labu mesti Mak buat cucuq bagi dia.. Anuar tu rajin sangat tolong Mak.. sehari dia p sekolah, sehari lagi dia p halau ciak kat bendang.. Masa tu Mak pantang dekat Adzri.. Pagi2 Anuar bangun mandi pastu nanti dia tanya Mak.. "Mak, arini nak p halau ciak ka p sekolah?".. Mak kata ikut hang la.. "Tak pa laa.. Arini Anuar p sekolah, esok Anuar p halau ciak Mak na".. Kalo nak p halau ciak, dia jalan kaki sorang2 tepi sungai, gelap2 pagi.. Bila balik rumah basah lencun.. Kesian sangat

**Halau ciak: halau burung ciak yang slalu makan padi tu. Burung kecik2 tu

Aku pun cerita balik kat abang2 aku.. Sedih la depa.. Teringat kenangan dulu..

Satu benda yang aku amat paham sekarang kenapa aku tak kawin lagi, Kenapa aku tak dapat keja jauh2 yang aku mintak.. Sebab Mak laa.. Mak la nih selalu sakit2.. Sakit lutut, tak berapa bulih jalan jauh2.. Ayah plak selalu p buat rumah kat Baling.. Kadang2 tak balik rumah pun.. Trus lajak p Grik.. Tidoq umah Abang D.. Tiap2 hari bila aku sampai rumah ja, Mak dah start bukak mulut.. Cerita itu, ini.. macam2 cerita.. Sampai la dia letih nak tidoq.. Baru dia diam.. Mesti Mak boring kan dok umah sorang2 takdak sapa nak sembang.. Kadang2 aku ada gak request nak makan apa2.. Mesti balik keja tu Mak masak.. Abang aku lagi laa.. Selalu sangat request nak makan tu, nak makan ni.. Mengada2 sangat depa tu..

Kalo aku kawin, mesti aku dok ngan laki.. Jaga laki ja.. Mak mesti terabai.. Sebab tu Allah masih belum jodohkan aku dengan sesapa lagi.. Mungkin akan dapat jodoh terbaik.. Yang boleh terima diri aku dan keluarga aku seadanya..

Semoga satu ari nanti.. Orang tu akan muncul.. Allah knows the best.. Aku just kena tunggu saja...





Blanja gambaq dua beradik yang cute sangat nih! Geram aku! Kening sepesen.. Ikut Ayah (Abang E) depa..

No comments: