Thursday, June 20, 2013

Email...

Assalamualikum....

Harinih nak ceta kejadian semalam (Rabu, 19hb Mei 2013)..

Pagi ke petang ntah dapat call dari Mr Foo.. Ok petang sebab petang tu dia takda kat ofis..
Dia tanya ada ke aku email Mr Roy (customer Maldives) bagitau yang kitorang tukar akaun..
Aku bersungguh2 menafikan sebab memang aku tak email pun..
Lagipun sejak bila company aku tukar akaun plak..Apsal aku taktau?? (bajet aku boss semua benda kena tau!cait!piirah..hahaha)..
Pastu boss cakap, "Lu punya email kena hack".. erk!
Aku tanya kenapa?? Then Mr Roy forward email nih:


Terang2 kat situ email aku dengan tarikh suma skali.. Siap ada signature aku lagi.. Demmit!!Makhluk tuhan mana nih yang pedajal email aku.. Dan yang best skali bila Mr Roy balas:


Hehe..mesti punah harapan dia sebab Mr Roy tak mintak no akaun baru tapi amik inisiatif nak call boss aku dulu.. Padan muka kau!!..Tapi boleh detect dari email yang Mr Roy reply.. Memang nama aku tapi bukan email aku.. Dan sah2 bukan email company aku punya..

Tengok la orang2 sekarang.. Sangat pandai mengeksploitasi orang lain.. Yang bestnya timing dia betul.. Mesti dia dah hack awai2 kan sebab baru minggu lepas aku send invoice and bank details kat Mr Roy nih.. Hish!menakutkan.. Kalo tak rugi dah lebih USD 80,000.00.. 

Dan ni bukan kali pertama.. Bulan lepas email finance kena.. Same situation dan masa tu pun dia baru mintak payment from Vietnam.. Jumlah payment lebih kurang.. Kaya sangat ka company aku nih sekarang? ke orang sekarang terlebih bijak.. Sebab sebelum2 nih tak pernah lagi terjadi benda2 macam nih.. Kali pertama dan kali kedua kitorang selamat.. Tapi kali ketiga??

Aku syak.. aku syak ya.. Security server company nih lemah.. Server company nih diuruskan oleh anak2 bos.. So, aku cadangkan kat mereka2 please kuatkan security.. Sebab kitorang selalu comunicate thru email dan projek selalu dalam jumlah yang besar.. Tambah2 projek luar.. Kalo la timbul apa2 masalah nanti ofkos la aku dan Mr Foo orang pertama yang akan dipertanggungjawabkan..Nehi! Nehi!.. Tak rela hidup dalam masalah 24jam / 7 hari seminggu..

Jadi, kepada anda kat luaq sana..Berhati2 laa.. La nih macam2 jenih manusia wujud.. Talam lapanbelasmuka pun ada.. Kawan2 baik pun bukan leh caya sangat (tak semua..tapi ada..macam cerita "teduhan kasih" tu).



Until then..see u olls again! have a nice day (^___________^)


p/s: arini ari malas sedunia.. tapi rasa macam tetiap hari pun malas..


 

No comments: