Wednesday, June 19, 2013

Soalan...

Assalamualaikum.....

Tajuk arini adalah 'soalan'..

Tadi si engineer sorang nih dok sembang2 ngan si clerk pasai rambut.. Then si clerk tiba2 tanya soalan:

"kenapa u kena pakai tudung?memang kena pkai ke?kawan saya masa saya belajar dulu, dia tak pakai tudung.. bila saya tanya dia cakap sekarang zaman moden, tak payah pakai tudung..u patut tak payah pakai..orang mau tengok rambut u maa.."

Dan soalan tu ditujukan kat kitorang.. Si engineer sorang nih pun jawab:

"Tak wajib pakai tudung..Tapi wajib tutup aurat" 

Agak2 minah chinese nih paham ka? mesti la tak kan.. Aku seniri pun tak tau camna nak jawab..

Tetiba teringat kat Tagged.. Ada sorang member maya aku nih suka tulis pasai agama.. Selalu nasihat2 hal agama.. Jadi, tergerak la hati aku nak tanya dia.. Aku bagi la mesej kat tagged



Aku susun ayat baik punya.. Penuh harapan  di dada supaya dia dapat tolong and aku dapat terangkan kat si clerk nih.. Then, dia balas:



Tetiba rasa panaih hati aih.. Dia bajet aku akan selak balik semua post2 dia yang berpuluh2 sehari 2 ka?? Cait!Hampeh betul.. Moral of the story "Dont judge a book by its cover".. Aku ingat.. INGAT..dia akan jawab dengan penuh gaya bahasa beserta nasihat.. Alih2 aku yang kena balik.. Apa salah aku???gila tak puas hati..

Agak2 kalo kita tanya satu soalan kat ustaz dan sebenarnya perkara tu dah disampaikan dalam ceramah dia, adakah ustaz tu akan cakap:

"Saya dah huraikan benda nih dalam ceramah2 saya dulu.. Nampak sangat awak tak ikut ceramah saya"

Takpun:

"Saya dan cerita bab nih dulu.. Sesungguhnya awak tak mengikuti ceramah saya.. Kecewanya saya"

Macam tu ka?? Rasanya tak kot.. Mesti diorang akan terangkan secara terperinci.. Sebab benda nih kita nak terangkan kat seseorang bukan dari agama kita dan kurang paham tentang agama kita.. Ayat mestilah bagus dan tersusun dan mudah dipahami..ye dak??

Mungkin aku tanya kat salah orang kot.. Takpa lah..Aku akan cuba cari jawapan kat orang lain..Haish.. Hampeh betoi laa..  

Kecewa mak harini noks!! 


p/s: Harini ada benda tak best berlaku..Lain entry nanti kita cerita len ok! 

No comments: