Thursday, February 25, 2010

Cerita Abg Polis...

Salam...
Dear readers...today punya story mau touching2 sket ek..huhu..cerita mengenai abg polis..tmpt kerja n pangkat beliau dirahsiakan (atas permntaan abg polis)..saya hormati beliau ya..
Smlm saya berchatting ngan abg polis..smlm beliau sgt baik..slalu garang giler..tp smlm beliau ok ja..siap ada 'taman botani' lg kat dlm hati beliau..haha..smlm beliau cerita kisah hidup Ibu kesayangan beliau..meh kita baca sesama ya...

Cerita abg polis.....
"mak sy dberi pada org lain waktu kecil..skolah xbawak duit,tgk kawan2 makan sedap mak sy hanye telan air liur..mak sy g skolah jalan kaki..jauh sgt skolah dia..bila raya mak sy xde bju baru....mak sy duduk je rumah tgk kawan2 bju bru..bila dah dewasa mak sy kerja dekat png hnye berbekalkan 50 rggt..kerja selama 6 bulan bersama mak cik sy..mula2 agak bgus..sampai pertengahan mak sy dihalau oleh mak cik sy..mak sy hanye ade 30 rgt dan periuk sahaja..mak sy sewa bilik .kerja beli brg sikit2 ..lama jgak mak sy kerja hingga knal dgn bapak sy..dulu waktu kcil mak sy selalu kna pukul dgn tok wan tiri sy..lpas kawen mak sy xkerja..waktu tue bapak sy polis kons jer.. gaji 145.00..membesarkan kakak kembar dan sy..hari2 makan telur dgn garam..mak sy kuar bekerja sebagai tukang jahit..dalam pada masa yg sama dia kumpul modal untuk bukak perniagaan,sehingga sekarang mak sy berjaya buka 3 kedai..sy amik cerita mak sy nie sebagai pedoman hidup sy"
(ini ori ya..saya copy paste..mls nk taip..huhu..maaf ya abg polis)

Saya admire abg polis..beliau usaha sendirik cari duet n harta beliau..ni harta2 beliau..

 
         sebijik moto                                                  sebijik keta

Baguih kan beliau..2 ja la harta2 beliau..skrg beliau nk beli umah lak..wish u gud luck keh!

Sambil2 chatting..abg polis ada la berikan saya secebis nasihat..meh saya nak kongsi ngan kamu2 semua ya..tak baik kedekut ilmu kan?? Nih nasihat abg polis :
  1. awak prlu lihat kehadapan..gunakan masa dgn sebijaknya..cr duit bila awak dah keje nanti..kite perlu bijak menggunakan duit.
  2. bila nak bli something fikir dr a sampai z..perlu ke x??..kalu nak bli biar brg tue berkualiti trus jgn syg duit..kalu bli yg murah cepat rosak wat ape..biar org cakap kita berlagak ke ape ke..jnji kita tahu benda tue tahan.
nota: beliau ckp mcm 2 sebab saya ckp beliau sgt kaya raya
(copy paste jugak..original mari!huhu)

Nak tahu beliau seorang anak yang mcm mn??meh kita baca apa yg beliau tulis...
"sy kalu blik kg sy suka pandang muka mak sy..muka derita,muka kegembiraan..sy selalu cium pipi mak sy..sy takut xde kesempatan nanti..andai sy atau dia yg pergi dulu..setiap manusia akan mati..jd awak gunakan kesempatan itu dgn family awak..time diaorg hidup nie la awak ptt bermesra dgn diaorg..nnti andai salah seorg lelap mata dulu dah xgune sesen pun..sy dgn bapak sy sgt baik mcm kawan2"
Jarang kan tgk bdk laki wat mcm yg beliau wat kat ibu beliau..Ada ciri2 lelaki soleh..kpd lelaki2 sekalian..cnthilah abg polis..
(sprt biasa..copy paste..pastikan yg ori ya)

Ermm..bykkan pengajaran yg kita dapat..tak semestinya muka garang cam jin tanah (hehe..maaf ye abg polis) perangai x elok..cnth abg polis..ati beliau baik kan??
Kepada kamu2 suma..yg mana baik..jdkan tauladan dan ikutan..yang mn x baik..jgn ikot k..
Lagi 1 info menarik mengenai abg polis..beliau muda lg..lingkungan 20-an..beliau sedang mencari cinta (wahhhh..sabar2 suma)..dulu beliau kata beliau xsuka bercnta..sbb leceh nk lyn awek..mcm2 ragam..tp sebab ibu kesayangan beliau bising2..beliau nk mencari cinta..so, kpd sapa2 nk berkenalan ngan beliau..dipersilakan..kpd makcik2 pakcik2 yg nk wat menantu..sila2..xrugi amik beliau wat menantu..cukup ciri2..tp agak nakal..besa la..budak2 muda kan??huhu
(abg polis..saya sedang mengiklankan anda..anda suh saya cari calon kan?haha)

Abih suda ceta abg polis..ni nak kongsi kata2 yang saya dapat dr sebuah drama tv3 "dunia batinku"..

"...Dan ketika tertutup sudah mata Ibumu..maka hilanglah satu lagi keberkatan..DOA SEORANG IBU..."

kuma-kuma kata: Cerita abg polis berdasarkan apa yg beliau cerita kat saya..benar atau tidak..wallahualam..itu antara beliau dan tuhan..tapi yg beliau memang POLIS ya..saya dh tgk kad kuasa beliau..itu tidak diragui!

2 comments:

~attahrel~ said...

woowww!!!!...inspiring story...

**dalam hidup ni, yg plg pnting adalah wawasan dan usaha ja..ada 2 ni macho la hidup jadinya...wah3!!!
**ang ja la masuk minang abg polis tu wei...ang kn dh single + dh abis edah dh pn<--ini sgt longkang...haha

Zarina said...

hg memg at..kalo x dengki ngan aku sj sgt..hampeh tui!hg 2 kira macho tahap gaban laa?p kelas jln kaki..haha
**xmau aku...abg polis 2 kaya sgt..tkt..bkn hg kata nk minang aku ka??aku tggu hg la ni..satgi kalo aku minang dia..hg frust lak..huhu