Monday, March 15, 2010

'Saya Telah Melakukan Perubahan..'

Salam kengkawan...
How's ur morning??.Hope dis morning better than yesterday's morning..
Pagi ni..bangun awal..then, ckp kat diri.."saya telah melakukan perubahan"..
Juz wanna share one story that i got from Wawa Hida's facebook..
Read through n u will understand what i mean..enjoyzzzz!!!

<<<Sudah menjadi rutin lelaki tua itu untuk bangkit dari tidonya sebelum dinihari. Dia lazimnya memulakan hari barunya dengan menyusuri pantai yang berhampiran dengan tempat tinggalnya.

Pada suatu pagi yang bening, sambil dia berjalan terlihat olehnya seorang pemuda sedang membongkokkan badannya sambil mengutip sisa-sisa tinggalan yang dibawa ke gigi air oleh air pasang semalam. Selain sampah sarap, pemuda tersebut turut mengutip tapak sulaiman yang terdampar lalu membalingnya semula ke laut.


Lelaki tua itu tertarik untuk bertanya apakah tujuan pemuda tersebut berbuat demikian.


" air pasang telah menyebabkan tapak2 sulaiman ini terdampar di tepian pantai & ia tidak boleh kembali semula ke laut dengan sendirinya " balas pemuda itu. Sambungnya " semua akan mati tatkala terbit mentari kecuali saya membalingnya semula ke laut"


Sambil pemuda tersebut berkata2, lelaki tua itu hanya memerhatikannya. Matanya meleret menyaksikan laut yang terbentang luas. Tapak2 sulaiman yang terdampar pula tidak terkira banyaknya.

 
" Tetapi, tapak sulaiman ini entah berapa bilangannya. Bolehkah anak muda selamatkan kesemuanya sebelum matahari muncul??? Sudah tentu rancangan saudara ini tidak akan membawa apa2 perubahan" Soal lelaki tua itu lagi.

Pemuda tersebut berhenti sejenak untuk berdiri & dia kembali membongkok, mengutip tapak sulaiman & melontarkannya sejauh mungkin ke lautan. Lantas, dia berpaling ke arah lelaki tua itu dan berkata
" Saya telah melakukan perubahan kepada yang tadi, dan ini...dan ini..." 
( sambil terus mengutip & megutip & melontar lagi )>>>


P/S : KITA SEMUA MAMPU MELAKUKAN PERUBAHAN DGN HANYA TINDAKAN2 KECIL YG KITA LAKUKAN... KITA TIDAK PERNAH TAHU APAKAH IMPAKNYA DR HANYA SEKUNTUM SENYUMAN  YG DILEMPARKAN, SENTUHAN @ KATA-KATA BAIK  YANG KELUAR DARI MULUT KITA ~ :)

Kuma-kuma kata : Mulai hari ini..saya akan memulakan pagi saya dengan perubahan..let's  make some changes in our life!

No comments: